Kundaliniyoga

Kundaliniyoga – vad är det?
Kundaliniyoga är en yogaform som passar alla oavsett ålder, en så kallad ”vardagsyoga”. Den syftar till att skapa balans mellan kropp, sinne och själ. I Kundaliniyogan kombinerar du kroppsställningar och rörelsemönster vilka, ökar din kroppsmedvetenhet samt hjälper dig till en mjuk och smidig kropp.

Du använder dig av andningstekniker som ökar din lungkapacitet, gör dig lugn och avslappnad, du blir mer klartänkt och fokuserad, får ett starkare nervsystem, en ökad energinivå och cirkulation samt att det är utrensande. Ofta upprepar du ett mantra (en positiv affirmation) inom dig eller så säger du det högt. Det hjälper dig att hålla fokus på ”här och nu”, hålla koncentrationen och genom den positiva innebörden i mantrat hjälper dig att stärka olika mentala och själsliga aspekter inom dig.

Dessutom stimuleras olika meridianpunkter (energipunkter) i gommen, vilka i sin tur stimulerar hypofysen (en körtel som är centrum för de endokrina körtlarna och som bildar ett stort antal hormoner som påverkar sköldkörteln, binjurarna, testiklarna, äggstockarna m.m).

Meditation fungerar som en port till större självkännedom, ökad intuition, inre lugn, förbättrad koncentrationsförmåga, olika stressrelaterade sjukdomar kan förebyggas och minskas.
Avslappning är en viktig del i kundaliniyogan, den hjälper dig att integrera upplevelserna under och efter yogapasset.

Vad är kundalini?
Kundalini kan översättas som livskraft-medvetenhetens energi. Genom kundaliniyogan stärker du nervsystemet och det i sin tur frigör blockeringar i kroppen med ökat energiflöde – livskraft. Meditationen hjälper också till att stimulera och frigöra denna energi.

Effekterna av kundaliniyogan?
Yogaträningen arbetar med flera av kroppens system samtidigt.
- andning och lungor
- muskulaturen
- matsmältningssystemet
- körtelsystemet
- lymfsystemet
- nervsystemet och hjärnan

Det finns pass för många olika behov:
Bland annat för nacke och axlar, rygg, hjärta, kommunikation, stress, energi, immunförsvar, sömn, sexualitet, intuition, hjärnan, huden, njurar, lever, blodcirkulation, depression, ämnesomsättning, yoga för kvinnor och män (pass som passar deras specifika behov), paryoga, gravidyoga, barnyoga, senioryoga och ungdomsyoga.

Ett vanligt Kundaliniyogapass under ledning tar ca 1-1½ h. Hemma kan du dock välja att göra kortare pass på ca 15-20 min. Här nedan ser du ett pass i huvuddrag, ofta med skön musik i bakgrunden.

Intoning markerar början.
Stimulerar energipunkter i gommen
och därigenom även hjärnan.
En serie uppvärmnings-övningar, sittande, liggande eller stående. Ofta rörliga för att till exempel på bilden stimulera och mjuka upp ryggraden och musklerna Ställningar, ofta kopplade till rörelse och fokuserad andning + mantra (en positiv affirmation).
Djup avslappning då den fysiska dele får verka i ditt system ca 5-10 minuter beroende på vilket pass vi gjort. Meditation utvecklar och ökar din mentala kapacitet, gör dig mer uthållig samtidigt som du bli lugn och tillfredställd.
Uttoning
(markerar avslut)

Länkar att besöka:
www.yogayoga.nu
www.rootlight.se

www.aris-qi-kroppsvard.se